Besparen op bedrijfskosten betekent meer geld overhouden om te investeren in de groei van een bedrijf. We laten zien hoe je je bankrekening spekt door een paar veranderingen door te voeren.
Gewerkte uren noteren
Je kunt natuurlijk eveneens vragen aan de medewerkers hoeveel uur ze hebben gedraaid aan het einde van de maand. Alleen krijg je daaropvolgend een ander aantal uren dan klopt op papier. Dat komt doordat een medewerker op een tegengestelde manier zijn uren registreert, aangezien hij onder andere houdt van zijn baan en daardoor het niet erg vindt om overuren te maken, terwijl dit niet is afgesproken. Kortom: met een urenregistratie klopt elk moment.
Verwarming
Loop eens een dag door het bedrijfspand om erachter te komen op welke plekken een verwarming onnodig aanstaat. Hiermee spot je uitgavenposten die constant de energierekening verhogen terwijl niemand de warmte nodig heeft. Maak vervolgens een lijst met ruimtes waar een warme temperatuur noodzakelijk is, bijvoorbeeld een kantoor, kantine en de voorraadkamer. En sluit daarna delen af die niet de gehele dag functioneel zijn, zoals een gang waar iedereen het pand betreedt om direct het rooster te zoeken. Hierdoor ben je milieubewuster en daarmee zorg je voor een beter klimaat.
Vermijd overbodige keuzes
Je haalt pas grote resultaten uit besparen op bedrijfskosten als je eens nakijkt aan welke keuzes je geld uitgeeft waar ook een alternatief voor is. Je moet daarbij denken aan een automaat met snoepgoed, de nieuwste bedrijfswagens en modernste telefoons voor je personeel. Want er bestaat tevens goedkopere opties voor zulke beslissingen. Het is alleen belangrijk dat je je bedrijfsplan herschrijft en daarbij noteert dat tweedehands items de leidraad zijn in je bedrijfsvoering, omdat je daardoor een sterker budget creëert om als organisatie financieel gezond te blijven in moeilijke tijden.
Begin bovendien vandaag met besparen op bedrijfskosten, zo train je jezelf en je personeelsbestand om de werkwijze aan te passen en daaruit de vruchten van dit beleid snel op te merken. Je innoveert namelijk en je bent daarnaast vooruitstrevend in jouw sector in plaats van achteraan te zitten en steeds te letten op je concurrenten. Met andere woorden: geef vorm aan een toekomst vol potentie.
Comments are closed